Libya

  Khaled Mattawa

 
Home
Authors' Home 
Bookstore
Readers' Club
Writers' Workshop
Literature Corner 
Articles
In the News
Debate Corner
Special Events
Book Discussion Page
Guest Book 
Links
Arab World Books
Board of Trustees
In the Media
Contact Us
Search our Site

 




About Khaled Mattawa in Arabic.


The author's book 'Ismailia Eclipse' was our readers club selection for February 2007.
Visit our Readers Club main page
Find more information on our February 2007 selection book, its author and readers discussion.

Khaled Mattawa was born in 1964 in Libya where he received his primary education. In 1979 he emigrated to the United States and lived in the South for many years, finishing high school in Louisiana. He has said of that experience, "People now are aware of how difficult it is for people of Arab descent to live in this country, but it was never easy. And I went to high school here, which was not an easy experience, in Louisiana."

He completed bachelors degrees in political science and economics at the University of Tennessee at Chattanooga and went on to earn an MA in English and an MFA in creative writing from Indiana University, where he also taught creative writing. He joined U-M's faculty in winter 2004.

He is an assistant professor of English and teaches in the MFA Creative Writing Program at the University of Michigan, Ann Arbor.

In 1995-96 he won the Alfred Hodder Fellowship at Princeton University, and in 1998 he was awarded a Guggenheim Poetry Fellowship. He has translated many Arab poets into English and won the University of Arkansas Press Award for Arabic Literature in Translation for Questions and Their Retinue, translations of poems by Hatif Janabi. His translation of Fadhil al-Azzawi's collection In Every Well a Joseph is Weeping won QRL's international poetry book competition in 1997. In 1999, he co-edited
Post Gibran: Anthology of New Arab American Writing. His translations of Saadi Youssef, Without an Alphabet, Without a Face, was published in 2002, and was awarded the PEN poetry in Translation Prize. His translation of selected poems of Fadhil al-Azzawi, Miracle Maker, by BOA Editions was published November 2003. He has done a great deal to add Arab writers to the shelves of American literature."

He has published many of his own poems and his translations in literary magazines, and has two collections of his own poems, Ismailia Eclipse (Sheep Meadow Press, 1995) and Zodiac of Echoes (2003).

Currently he serves as president of Rawi, Radius of Arab American writers.
 


 خالد المطاوع

ديوان الكاتب " خسوف الاسماعيلة " كان اختيار شهر فبراير 2007 في نادي القراء
تجد ملفا كاملا عن الكتاب والكاتب والحوار الذي دار حوله في صفحة كتاب شهر فبراير 2007

ولد خالد المطاوع في بنغازي في عام 1964 حيث أتم دراسته الاعدادية ثم سافر الى الولايات المتحدة في عام 1979. أقام لسنوات في الجنوب حيث أكمل دراسته الثانوية في لوزيانا ثم تابع تحصيله الاكاديمي فنال درجة البكالوريوس في العلوم السياسية ثم درجة الماجستير في اللغة الانجليزية كما نال أيضا درجة الماجستير في الكتابة الابداعية وأخيرا درجة الدكتوراة.

عمل استاذا في اللغة الانجليزية والكتابة الابداعية بجامعة كاليفورنيا في نورثريدج وهو الآن يعمل أستاذا مساعدا في مجال تخصصه بجامعة تاكسس في أوستن. نشر أعماله في كثير من المجلات والدوريات المعروفة وله مجموعة شعرية (خسوف الاسماعيلية) حصل على عدة جوائز ومنح منها منحة الفرد هودر بجامعة برينستون 1995/96 ومنحة جون سيمون جوجينهايم 1997 كما أن له أعمالا هامة في الترجمة من العربية الى الانجليزية.

وقد صدر ديوان خسوف الاسماعيلية عن دار شرقيات ويضم عددا من القصائد التي كتبها المطاوع في الفترة ما بين 88 و 94 وصدر عن دار نشر بنيويورك وتولي هو عملية ترجمتها الي العربية.. ويصف خالد هذا الامر في مقدمة الديوان بالتجربة الفريدة: 'من النادر جدا أن تسنح الفرصة لشاعر أن يعيد كتابة شعره ترجمة هذه القصائد أتاحت لي هذه الفرصة اذا ارتأيت في باديء الامر انه ليس لزاما عليٌ أن أكون 'أمينا' أو حرفيا، وأن استغل هذه الفرصة لتقوية نوعية النص، ولكن كان من المهم أيضا أن تصل القصائد الي القاريء في شكل قريب للخطة كتابتها، ولذا توجب الامر ايجاد توازن بين الرغبتين.

كانت راحة كبري وقلق غريب أن ادع تجاربي تعيش حياة خاصة بها خارج مجال النزعة الطبيعية لمراجعة معتقدات المرء ولحكاية القصص بطريقة مختلفة كلما اتيحت الفرصة

 

Authors AtoZ     Home    Bookstore    Top


Arab World Books